hustage med solceller

Private husstande og virksomheder

Her kan du finde information om dine muligheder som elkunde i Danmark

 

Ofte stillede spørgsmål

Hvem er min elleverandør?

Er du i tvivl om, hvem din elleverandør er, kan du logge på ElOverblik og finde oplysningen der.
Bemærk venligst at det dog kun er den registrerede elforbruger på adressen, der har adgang til oplysning om elleverandøren. Er det f.eks. din sambo, der står på regningen, skal din sambo logge på ElOverblik.

Du kan læse mere om elleverandører her. 

 

Strømmen er lukket på min adresse - hvad gør jeg?

Er der afbrudt for strømmen i din bolig kan det skyldes flere ting f.eks.:

  1. Du har ikke indgået en aftale med en elleverandør efter indflytning.

    Løsning: Meld tilflytning hos en elleverandør og bed om at få åbnet for strømmen. Du kan finde en oversigt over elleverandører og elprodukter på www.elpris.dk.

  2. Din aftale med din seneste elleverandør er udløbet.
    Løsning: Meld tilflytning hos en elleverandør og bed om at få åbnet for strømmen.

  3. Netvirksomheden arbejder på ledningsnettet i dit område.
    Løsning: Se planlagte afbrydelser her: https://widget.elnet.danskenergi.dk/#/112/23 - eller kontakt din elleverandør for status.

  4. Din eltavle er slået fra.
    Løsning: Kontakt din elinstallatør, hvis du ikke selv kan finde årsagen.

 

Jeg forstår ikke min elregning?

Hvis du har spørgsmål vedrørende din elregning, skal du kontakte din elleverandør. 

Er du i tvivl om, hvem din elleverandør er, kan du læse mere her. 

Se evt. her: Forstå din elregning | Energistyrelsen (sparenergi.dk)

Jeg skal flytte - hvad skal jeg gøre?

Når du flytter, skal du selv sørge for at framelde dig på din gamle adresse og tilmelde dig på din nye adresse. 

 

Når du skal tilmelde dig på din nye adresse, kontakter du blot den elleverandør, som du ønsker at indgå en aftale med. 

Du kan finde en oversigt over elleverandører og priser her.

 

Mange udlejere og ejendomsmæglere ordner disse ting for dig, og du har måske ikke været udsat for at skulle tage stilling til de ting før. Det er imidlertid altid dit eget ansvar at sikre, at du er frameldt gamle adresser og tilmeldt på nye. 

 

Hvad gør jeg, hvis en elleverandør har lavet et leverandørskifte uden min viden?

Hvis du oplever, at der er foretaget et elleverandørskifte, som du ikke havde viden om, skal du kontakte den elleverandør, som har registreret dit skifte. Hvis der er sket en fejl, har de mulighed for at rette op på det. 

Hvor kan jeg klage?

Hvis du vil klage over f.eks. din elregning, din aftale eller et leverandørskifte, skal du kontakte din elleverandør. Din elleverandør har pligt til at oplyse dig om, hvor du kan klage.

Du kan også finde flere oplysninger her

Hvor finder jeg mine elpriser?

For at se dine konkrete elpriser, skal du kontakte din elleverandør. 

Du kan slå flere priser, produkter og elleverandører op på elpris.dk

Jeg har elvarme i mit hus, hvorfor får jeg ikke reduceret elafgift?

For at få reduceret elafgift i en bolig med elvarme, skal boligen være anført med elektricitet som opvarmningskilde i BBR-registeret.
Kontakt venligst din elleverandør, hvis du har spørgsmål vedrørende din mulighed for at få en reduktion af elafgiften.

Er du i tvivl om, hvem din elleverandør er, eller vil du gerne vide mere om elleverandører, så læs mere her. 

Hvor finder jeg et overblik over mit elforbrug?

Du kan se og hente oplysninger om dit elforbrug på Eloverblik.

Hvordan henter man data om sit elforbrug på Eloverblik?

Du kan finde forskellige vejledninger til brug af Eloverblik flere steder. På Eloverblik kan du trykke på "hjælp" på siden. Alternativt kan du finde vejledninger her. 

 

BEMÆRK, at du skal bruge browseren Chrome, Firefox eller Edge. Du kan ikke exportere data i Internet Explorer browseren.

Jeg ønsker at dele mine eldata med andre. Hvilke muligheder har jeg?

ElOverblik giver dig mulighed for at dele dine data med andre.

Du kan give en digital fuldmagt til en registreret tredjepart, give adgang ved at udlevere et token (= en digital nøgle) eller videregive oplysning om dit målepunktsID og den tilhørende webadgangskode.

Du finder en vejledning vedrørende deling af data på vores hjemmeside.

Jeg vil gerne logge på DataHub - hvordan gør jeg?

Du kan ikke logge på DataHub som privat forbruger. Du har adgang til dine data i DataHub via platformen Eloverblik.

 

Ønsker du adgang til DataHub på vegne af en virksomhed, skal du godkendes som aktør. Læs mere her

Hvor meget bruger en elforbruger i gennemsnit på el?

Det er meget forskelligt fra forbruger til forbruger, hvor meget el de forbruger. Du kan se mere om elforbrug på sparenergi.dk

Hvorfor skal elleverandøren have mit CPR nummer?

For at sikre dig bedst muligt mod fejlagtige tilknytninger og leverandørskift, er der indført krav om, at elleverandøren SKAL angive dit CPR eller CVR nummer, når du indgår en elaftale. 

Min elleverandør kan ikke finde mig - hvad gør jeg?

Hvis din elleverandør ikke kan finde dig, kan det være fordi, det ikke er dig, der er tilmeldt på adressen. Hvis du bor sammen en eller flere andre på adressen, kan det være dem, der er registreret på adressen. Du kan derfor bede dem kontakte deres elleverandør. 

Er det dig, der bør stå som registreret elforbruger, skal du kontakte den elleverandør, som du ønsker at indgå en aftale med. 

Du kan se mere om elpriser, produkter og elleverandører her.

Hvorfor står jeg ikke på regningen til min adresse?

Navnet på regningen skal blot være en voksen beboer på adressen. Hvis du bor sammen med nogen på adressen, kan det altså være dem, der står på regningen. 

Hvis det er dig, som bør stå på regningen, skal du kontakte din elleverandør eller den elleverandør, som du ønsker.

 

Er du i tvivl om, hvem din elleverandør er? Læs mere her. 

Ønsker du at se nærmere på forskellige elleverandører, kan du tage et kig på elpris.dk

Hvorfor får jeg to regninger fra to forskellige elleverandører?

Hvis du får regninger fra mere end 1 elleverandør, skal du kontakte selskaberne, som kan fortælle dig mere og vejlede dig. 

Jeg har fortrudt den aftale, jeg har indgået med en elleverandør - hvad gør jeg?

Du har som forbruger ret til 14 dages fortrydelsesret. Du skal derfor kontakte den elleverandør, som du har indgået aftalen med. 

Hvorfor har jeg ikke samme elleverandør som min nabo?

Du har frit valg af elleverandør på samme måde, som du frit kan vælge din tv-udbyder. Din nabo kan derfor sagtens have en anden elleverandør end dig. 

Elmarkedet og dermed valget af elleverandør, blev sat fri i 2016. 

 

Ønsker du at se nærmere på elpriser og elleverandører, kan du gøre det her.

Hvor skal jeg aflæse min elmåler?

Hvis du ikke ved, hvor du kan aflæse din elmåler, skal du kontakte din elleverandør for vejledning. 

Fra 2021 er dette dog ikke længere et krav, da alle elmålere er overgået til fjernaflæste målere med flex (timeaflæsning) fra december 2020

Hvad er et aftagernummer?

Et aftagernummer er et tal på 18 cifre, som hører til din elmåler. Det er et tal, som din elleverandør bruger. 

Ofte, kan du finde aftagernummeret på din elregning eller din elmåler. Står det ikke her, kan du kontakte din elleverandør. 

 

Er du i tvivl om, hvem din elleverandør er? Find flere informationer her. 

Hvad er flexafregning?

Siden udgangen af 2020 er det muligt for alle elkunder i Danmark at blive flexafregnet. Flexafregning betyder, at dit strømforbrug registreres og afregnes den time, du bruger den. Formålet med flexafregnet el er, at du skal udnytte strømmen, når den er billigst og grønnest.

Som forbruger bliver du ikke automatisk flexafregnet, selvom din måler er fjernaflæst. Det kræver, at du som forbruger vælger et flexafregnings-produkt hos en elleverandør. 


Du kan læse mere om elleverandørernes produkter (herunder flexafregning) på Elpris.dk.

 

Læs mere om flexafregning