Det frie elmarked giver kunden mere end billig strøm | Energinet

Det frie elmarked giver kunden mere end billig strøm

Publiceret d. 5.11.2015 08.44
I et nyt Detailmarkedsforum indbyder Energinet.dk aktører og virksomheder med interesse for elmarkedet til dialog om, hvordan Energinet.dk bedst kan understøtte den aktuelle og fremtidige udvikling på detailmarkedet for el.
Det frie elmarked var temaet, da Energinet.dk for første gang afholdt Detailmarkedsforum for markedsaktører og virksomheder med interesse for udviklingen på detailmarkedet for el. Blandt de 100 deltagere var der bred enighed om, at et frit elmarked giver nye forretningsmuligheder, men også at den sande test er kundernes adfærd.

- Vil fremtiden for det danske elmarked give nye forretningsmodeller?

To tredjedele af de i alt 100 deltagere ved Energinet.dk’s Detailmarkedsforum, torsdag d. 29. oktober 2015, rækker hænderne i vejret.

Spørgsmålet kommer fra Mikkel Boe, partner i Deloitte, under sit oplæg om per-spektiverne for elmarkedet i fremtiden. Temaet for Energinet.dk’s første detailmarkedsforum var det frie elmarked. Ud over Deloitte var der også oplæg fra blandt andre OK og DONG Energy.

Ikke kun billig strøm, men merværdi for kunderne

Formålet med Detailmarkedsforum er at give interessenter et indblik i den rolle Energinet.dk har i den aktuelle udvikling på detailmarkedet og et overblik over igangværende indsatsområder.

Energinet.dk skød det nye Detailmarkedsforum i gang ved direktør for Systemudvikling og El-marked, Søren Dupont Kristensen, som gav svar på, hvorfor det danske elmarked skal være frit:

- Vi skal skabe balance i et bæredygtigt elsystem i takt med, at Danmark får mere vedvarende energi. Hvis det skal lykkedes, skal vi have et frit elmarked, hvor innovationen trives, og hvor kunderne ikke kun får billig strøm men merværdi for pengene.

Efter introduktionen fik deltagerne en status på Energinet.dk’s aktuelle initiativer på detailmarkedet for el, tre perspektiver på elleverandørernes forretning i fremtiden og erfaringer fra telesektoren ved Niels Duedahl, CEO i SE.


Foto: Paneldebat. Fra venstre Signe Horn Rosted (Energinet.dk), Lauge Rasmussen (Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen), Louise Hahn (DONG Energy) og Simon Vestergaard Pedersen (OK).

Den sande test er kundernes adfærd
Der blev også sat fokus på Engrosmodellens betydning for elmarkedet, hvis formål dels er, at sikre at elforbrugerne modtager én samlet regning via elleverandørerne, og dels er at fremme konkurrencen.

Forventningerne til Engrosmodelen, som træder i kræft i 2016, og det frie elmarked blev livligt debatteret under Deatilmarkedforums afsluttende paneldebat med Simon Vestergaard Pedersen (OK), Louise Hahn (DONG Energy), Lauge Rasmussen (Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) og Signe Horn Rosted (Energinet.dk).

Ifølge Louise Hahn fra DONG Energy gør energibranchen de rigtige ting: - Men den sande test er kundernes adfærd.

Energinet.dk forventer at afholde Detailmarkedsforum 1-2 gange årligt. Detail-markedsforum er et nyetableret aktørforum for markedsaktører og virksomheder med interesse for udviklingen på detailmarkedet for el.
Energinet.dk fik i 2017 ny hjemmeside. Alle nyheder publiceret på www.energinet.dk 2005-2016 kan læses her på hjemmesiden, men de kan mangle billeder, grafer, links mv. Nyheder fra arkivet kan derfor se anderledes ud, end da de oprindeligt blev publiceret. Vi beklager de tilfælde, hvor manglende links, grafer mv. virker meningsforstyrrende.