Edison får pris for at få elbiler til at tale sammen | Energinet

Edison får pris for at få elbiler til at tale sammen

Publiceret d. 20.6.2013 08.27
Forskningsprojekt, der får elbiler, batterier, ladestandere og netselskaber til at tale samme sprog, bliver belønnet med ForskEl-prisen 2013. Edison har perspektiver for fremtidens elsystem.

​Forestil dig en landskamp i Parken en gang i fremtiden. Elbiler er meget mere udbredte end i dag, og mens spillerne er på banen, skal fodboldfans have ladet deres køretøj op, så de har strøm på batteriet og kan komme hjem.
Mange tusinde bilister skal kunne sætte stikket i en ladestander uden at bekymre sig om, at der findes mange forskelige typer elbiler, mange forskellige typer batterier og mange forskelige fabrikater af ladestandere. Det skal bare virke.

Det er en kæmpe kommunikationsopgave at få biler, ladestandere, elselskaber osv. til at snakke samme sprog, når der skal strøm på bilen og sendes regninger på kryds og tværs. For slet ikke at tale om kommunikationen med det lokale netselskab, der skal sikre, at bilerne får strøm på den smarteste måde, så elnettet ikke bliver overbelastet og bryder sammen.

Formand: Konkrete løsninger
Hele den bagvedliggende kommunikationsopgave har konsortiet Edison forsket i, og det arbejde er nu belønnet med ForskEl prisen 2013.


- Med Edison er der nu udviklet konkrete løsningsforslag til, hvordan elbilerne kan oplades mest intelligent – altså både når der er plads til det i elnettet og når elprisen er lav – til gavn og glæde for både netselskabet og elbilejeren, sagde Niels Fog, bestyrelsesformand i Energinet.dk, da prisen blev uddelt torsdag 20. juni i IDA-huset i København.

Det er Energinet.dk, der uddeler prisen.


Til hverdag og fodboldfest
Det er ikke kun til store folkelige fodboldarrangementer, Edisons viden og løsninger kan bruges. Den kan blive en del af hverdagen på ladestandere og helt almindelige villaveje, hvor elbiler ikke nødvendigvis skal oplades, lige når folk kommer hjem fra arbejde, men om natten, hvor strømforbruget er lavt, og vindmøllerne også snurrer.


Det var klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard, der overrakte prisen til Edison. Bag konsortiet står brancheforeningen Dansk Energi, Dong Energy, DTU-Elektro, Eurisco, IBM, Siemens og Østkraft. Dansk Energi er projektleder.

- Vi er rigtig, rigtig glade for prisen – især på konsortiets vegne. Jeg mener, det er en anerkendelse af, at vi har opnået de forventede resultater, siger, project manager Jørgen S. Christensen, der er forsknings- og teknologidirektør i Dansk Energi.

Han mener, at Edison-projektet har store perspektiver.


- Det er et væsentligt parameter i forsøget på at udbrede elbiler, at der ikke bliver stillet ladeapparater op, som ikke alle elbiler kan bruge, siger han og sammenligner med videomaskinernes tidligere år, hvor der var flere fabrikater, VHS og Betamax, men filmene kun kunne bruges på den maskine, de var lavet til.

Jørgen S. Christensen fortæller, at Edison-teknologien allerede bliver brugt i dag, og at teknologien er udviklet samtidig med, at markedet har udviklet sig. Derfor er der ikke nu behov for at lave demoforsøg, for at finde ud af, om den kan blive virkelighed.

- Jeg mener, det er en kæmpe succes, siger Jørgen S. Christensen.

Edison har fået 33 millioner kroner fra ForskEl-programmet.

Læs mere om Edison her.

Læs mere om ForskEl her.

Energinet.dk fik i 2017 ny hjemmeside. Alle nyheder publiceret på www.energinet.dk 2005-2016 kan læses her på hjemmesiden, men de kan mangle billeder, grafer, links mv. Nyheder fra arkivet kan derfor se anderledes ud, end da de oprindeligt blev publiceret. Vi beklager de tilfælde, hvor manglende links, grafer mv. virker meningsforstyrrende.