Energinet.dk beder om tålmodighed - mange solcelleejere i kø i telefonen | Energinet

Energinet.dk beder om tålmodighed - mange solcelleejere i kø i telefonen

Publiceret d. 26.11.2013 13.38
Energinet.dk modtager i de her dage rigtig mange opringninger og mails fra solcelleejere. Derfor er der desværre kø og ventetid for at komme til at tale med en sagsbehandler.

​Energinet.dk modtager i de her dage rigtig mange opringninger og mails fra solcelleejere. Mere end 700 opkald i døgnet betyder, at der desværre er kø og ventetid for at komme til at tale med en sagsbehandler.

- Derfor beder vi solcelleejerne om at have ekstra meget tålmodighed og forståelse for, at der er længere ventetid end normalt, siger Martin Lervad Lundø, sektionschef i Energinet.dk’s afdeling for Elmarked.

 
Mange solcelleejere spørger, om Energinet.dk har modtaget de dokumenter, de har indsendt. Andre vil vide, hvad status er på Energinet.dk’s sagsbehandling.
 
- Folk skal ikke være bekymrede for, at deres sag ikke bliver behandlet. Det tager bare ekstra lang tid lige nu, og derfor har mange solcelleejere endnu ikke hørt fra os. Skulle Energinet.dk få brug for yderligere oplysninger, skal vi nok kontakte solcelleejerne, siger Martin Lervad Lundø.
 
Der er især to årsager til de mange henvendelser:
 
Solcelleejere mangler at indsende ansøgning om nettoafregning:
Cirka 11.000 solcelleejere har fået brev om, at Energinet.dk mangler deres ansøgning om nettoafregning (den ansøgning, der giver lov til, at solcelleejeren bruger strømmen fra solcelleanlægget). Mange solcelleejere er forundrede, da de tror, Energinet.dk allerede har modtaget papirerne fra elinstallatøren i forbindelse med, at anlægget blev sat op.
Energinet.dk har registreret de pågældende solcelleanlæg, men mangler stadig ansøgning om nettoafregning. Det er kun solcelleejeren – og ikke elinstallatøren – der kan indsende ansøgningen. Det bedste solcelleejeren kan gøre er at svare på Energinet.dk’s brev ved at indsende ansøgningen inden for svarfristen. Energinet.dk vil derefter behandle sagen hurtigst muligt.
 
Solcelleejere er udtaget til kontrol:
Energinet.dk skal sikre, at solcelleejere har sat de rigtige anlæg op og overholder reglerne. Cirka 8000 solcelleejere har derfor fået brev om, at de er udtaget til kontrol.
På grund af de mange henvendelser er der lige nu ekstra lang sagsbehandlingstid. Det bedste solcelleejerne kan gøre er at vente – Energinet.dk skal nok vende tilbage.
 
Energinet.dk forventer, at de mange sager er behandlet inden udgangen af 2013.
 
Har du brug for at komme i kontakt med Energinet.dk vedrørende solcelleanlæg, er du naturligvis velkommen til at henvende dig: Mail til sol@energinet.dk eller ring til 70 21 50 74.
Energinet.dk fik i 2017 ny hjemmeside. Alle nyheder publiceret på www.energinet.dk 2005-2016 kan læses her på hjemmesiden, men de kan mangle billeder, grafer, links mv. Nyheder fra arkivet kan derfor se anderledes ud, end da de oprindeligt blev publiceret. Vi beklager de tilfælde, hvor manglende links, grafer mv. virker meningsforstyrrende.