Pressemeddelelse: 6.000 elforbrugere mistede strømmen som følge af oversvømmelser | Energinet

Publiceret d. 29.7.2010 14.00
Oversvømmelserne i de indre danske farvande, som fulgte i kølvandet på tirsdagens kraftige blæst fra nord, betød spredte strømafbrydelser i flere kystbyer.

På Fyn, Sjælland og Lollland-Falster, som er de hårdest ramte områder, har godt 6.000 forbrugere fået afbrudt elforsyningen, og kl. 16 i dag var der fortsat knap 3.000, som ikke havde strøm. Det har de danske elnetselskaber oplyst til Energinet.dk, som har det overordnede ansvar for elforsyningssikkerheden. Der foreligger endnu ikke oplysninger om antallet af strømafbrydelser på den jyske østkyst.

Strømafbrydelserne skyldtes, at kabelskabe og transformatorstationer på lavere spændingsniveauer flere steder blev sat under vand, da vandet steg op i gaderne.

Arbejde på de beskadigede elektriske anlæg forudsætter, at vandet har trukket sig tilbage. På den baggrund kan der gå op til et døgn før de sidste elforbrugere igen har strøm, vurderer netselskaberne. Langt de fleste vil dog have strøm igen i aften, hvor vandstanden ifølge DMI er tilbage ved det normale.