Pressemeddelelse: Elektrisk forbindelse mellem Norge og Danmark sikres mod fejl | Energinet

Pressemeddelelse: Elektrisk forbindelse mellem Norge og Danmark sikres mod fejl

Publiceret d. 29.7.2010 13.25

Statnett i Norge og Energinet.dk i Danmark har besluttet i fællesskab at investere ca. 80 mio. kr.  i to reservetransformere til Skagerrak 3-forbindelsen mellem Norge og Danmark

De to selskaber har det overordnede ansvar for elsystemerne i Norge og Danmark, og Skagerak 3 udgør sammen med Skagerak 1 og 2 de vitale elektriske kabelforbindelser mellem de to lande med en samlet kapacitet på 1000 MW.

Reservetransformerne vil reducere de samfundsøkonomiske tab i tilfælde af havari på Skagerak 3-forbindelsen, idet både leveringssikkerheden og nytten af energihandlen mellem de to lande øges.

I de seneste fem år har forskellige fejl på transformerne betydet, at Skagerak 3-forbindelsen har været ud af drift i ca. halvdelen af tiden. Investeringen i reservetransformerne vil markant reducere den tid, som Skagerak 3 i fremtiden vil være ude af drift i tilfælde af fejl.

På grund af meget lang leveringstid på transformere kan udetiden reduceres fra op mod to et halvt år til kun to måneder.

Samtidig vil usikkerheden om, hvor længe forbindelsen vil være ude af drift forsvinde, fordi det få dage efter et havari er sket, vil være kendt, hvornår forbindelsen kan sættes i drift igen.

Den samlede investering på ca. 80 mio. kroner (ca. 90 mio. norske kroner) deles mellem de to selskaber. Reservetransformerne ventes klar til drift i sommeren 2010, og de vil fysisk blive placeret hos Energinet.dk's omformerstation i Tjele, nordøst for Viborg.

Energinet.dk: Transmissionsdirektør Carsten Jensen, tlf. +45 76 22 45 50.
Statnett: Knut Lockert, tlf. +47 22 52 70 00.