Pressemeddelelse: Flot rating til Energinet.dk | Energinet

Pressemeddelelse: Flot rating til Energinet.dk

Publiceret d. 29.7.2010 14.13
Et af verdens førende kreditvurderingsfirmaer, amerikanske Standard & Poor’s, har tildelt Energinet.dk en AA+ rating.

Det er den næsthøjeste vurdering, firmaet kan uddele, og det er et bevis på det nydannede danske energiselskabs stabile forretningsmæssige grundlag.

Ratingen betyder først og fremmest, at Energinet.dk fremover vil få reduceret sine finansieringsomkostninger, blandt andet fordi selskabet har opnået en bedre rating end tre af de fire selskaber, der blev slået sammen til Energinet.dk.

”Vi står foran at skulle etablere en elektrisk forbindelse under Storebælt til ca. 1,5 mia. kr. Den forbindelse vil vi med den fine rating fra Standard & Poor’s kunne finansiere på mere fordelagtige vilkår – og jo lavere renter, vi betaler, jo billigere vil energien i sidste ende alt andet lige blive for forbrugerne,” siger Peder Ø. Andreasen, administrerende direktør i Energinet.dk.

Energinet.dk ejer det overordnede danske transmissionsnet for el og gas, og selskabet har til opgave både at drive og udbygge nettene. Finansieringen af anlæg og vedligeholdelse udgør en væsentlig del af selskabets omkostninger, og Energinet.dk tillægger derfor ratingen fra Standard & Poor’s stor betydning.

”At vi opnår en bedre rating end de fire oprindelige energiselskaber understreger både, at vi samlet har en større forretningsmæssig styrke og et solidt indtægtsmæssigt grundlag, og at vi lever op til en af de væsentligste formålsparagraffer i det nye lovgrundlag, som Energinet.dk er etableret på: At sikre en ef-fektiv drift af den overordnede infrastruktur på el- og gasområdet herhjemme,” siger Peder Ø. Andreasen.

Energinet.dk er stiftet ved en fusion af Eltra, Elkraft System, Elkraft Transmission og Gastra, og Standard & Poor’s havde tildelt de tre førstnævnte en rating på enten AA eller AA-.

Administrerende direktør Peder Østermark Andreasen, tlf. 76 22 41 50