Gå til hovedindhold
Elforbindelsen mellem Bornholm og Sverige udgøres af tre separate kabler. Kun det ene kabel blev overrevet 26. februar 2022. Den ene ende af det overrevne kabel ses på billedet. Fejlen skete på et sted, hvor kablet ligger på 50 meters dybde.

Elforbindelse mellem Bornholm og Sverige er tilbage i drift

Publiceret d. 26.3.2022 19.17
Reparationen af kablet tog en måned og var mere omfattende end først antaget. Til gengæld har vejret været med skibene på søen.

Lørdag klokken 18.03 kom elforbindelsen mellem Bornholm og Sverige tilbage i drift, og øen kan igen forsynes med strøm udefra. 

Det ene af de tre kabler, der udgør elforbindelsen mellem Hasle på Bornholm og Borreby i Sverige, blev revet over lørdag 26. februar kl. 6.17 og medførte strømafbrydelse på hele Bornholm. Efterfølgende har undersøgelser vist, at kablet sandsynligvis blev revet over af et skibsanker. Et skib, der sejlede over kablet, da fejlen indtraf, er siden identificeret, og Energinet har nu oprettet en forsikringssag. 

Tre skibe på søen 
Energinet bad straks underleverandører sejle specialfartøjer mod stedet for dels at finde årsagen, dels begynde reparation af kablet. 

Skibet Silja lavede de første dage undersøgelse af havbunden for at finde fejlstedet og årsagen. Skibet Vina frispulede derefter kablet, som normalt ligger nedgravet i havbunden, for at øge beskyttelsen mod fx ankre eller trawl. Efterfølgende løftede reparationsskibet Assister kablet op til dækket af skibet, hvor kabelenderne blev samlet med et reservekabel imellem. 

Den første kabeltromle kranes ombord på skibet

Flere gamle skader 
Under arbejdet med at reparere kablet viste det sig, at andre dele af kablet også havde tydelige skader efter ankre, trawl eller lign. Gamle skader der aldrig har medført kortslutninger, og derfor aldrig er blevet opdaget, men som var så alvorlige, at også de kabelstykker også skulle udskiftes. 

Derfor var der brug for mere kabel, end de ca. 3,3 km kabel, der var på den første kabeltromle. Kabeltromlerne er så store, at der kun kan være en på skibet ad gangen, og yderligere en kabeltromle måtte hentes i Køge Havn.  

I alt er 4,1 km af søkablet blevet klippet ud og erstattet af 4,25 km nyt kabel – erstatningsstykket skal være længere, fordi kabelfejlen skete på ca. 50 meter vand, mens reparationen foregår på havoverfladen. Fordi flere kabeltromler skulle anvendes, har der været behov for at montere yderligere samlinger, hvilket har forlænget reparationstiden. 

Arbejdet i døgndrift  
”Der er blevet arbejdet i døgndrift fra både Energinet og underleverandørers sider, for at vi så hurtigt som overhovedet muligt kunne få kablet tilbage i drift. Det har trukket reparationsarbejdet ud, at vi undervejs opdagede flere gamle skader på kablet, men omvendt har vi været heldige med vejret. Vi har haft en periode med forholdsvis roligt vejr for årstiden, og der er netop brug for roligt vejr og små bølger, for at det overhovedet er muligt at lave reparationerne til søs”, siger Steffan Ladegaard Morrison, afdelingsleder Asset Beredskab Fyn og Sjælland. 

Kabelstykkerne blev endeligt forbundet fredag, og lørdag blev der udført elektriske tests, inden kablet blev sat i drift. 

Endnu ingen endelige opgørelser 
Der er endnu ingen endelig opgørelse over, hvad kabelreparationen løber op i, ligesom det endnu ikke er afgjort, om Energinet kan få erstatning til at dække omkostninger. 

Ved to tidligere overrivninger af søkabel var ”udetid” og udgifter meget forskellige: 

Efter overrivning af kabel i 25. december 2012 tog det 47 dage, før kablet var tilbage i drift. Reparationen kostede 45,2 mio. kr. heraf betalte det skib, der havde forsaget skaden, 11,2 mio. kr. i erstatning. 

Efter overrivning af kabel i 23. december 2017 tog det 19 dage, før kablet var tilbage i drift. Reparationen kostede 23 mio. kr. heraf betalte det skib, der havde forårsaget skaden, 19 mio. kr. i erstatning. 

Hvis erstatningen betales via skibes forsikring, afhænger forsikringssummen bl.a. af skibets størrelse. Overstiger udgifterne erstatningsbeløbet fra en forsikringsdækning, betales resten af udgifterne af Energinet og dermed i sidste ende de danske elforbrugere.  

Arbejdet er ikke færdigt endnu 
Mens søkablet har været ude af drift, er Bornholm blevet forsynet af øens egen elproduktion.

Det nyligt nedlagte kabelstykke skal senere nedspules i havbunden igen. Reparationstiden ville have været mærkbart forlænget, hvis det skulle udføres i samme operation. Nedspulingen skal udføres med specialudstyr og vil blive udført hurtigst muligt. Energinets arbejde fortsætter derfor et godt stykke tid endnu.  

Endnu en kabeltromle blev hentet i Køge.