728_Willem van Oranje 4
Willem van Oranje

Gravearbejdet på dybt vand begynder nu

Entreprenøren Boskalis på Baltic Pipe-projektet i Lillebælt går nu i gang med gravearbejdet på dybt vand.

Fartøjet Willem van Oranje skal grave på 15 til 43 meters dybde i den vestlige og østlige sejlrende af Lillebælt. Willem van Oranje er en ’Trailer Suction Hopper Dredger’ (THSD), som ’suger’ materialet fra havbunden op i skibet ved hjælp af en stor ’støvsuger’. Når fartøjet er fyldt op med materiale fra havbunden, sejler det til en klapplads nord for Lillebælt, hvor materialet deponeres. Herefter returnerer fartøjet til Lillebælt og graver videre. Denne cyklus fortsætter, indtil renden er gravet.


Geo Solution

Willem van Oranje bliver ledsaget af et mindre fartøj, Geo Solution. Ledsagefartøjet er med som en sikkerhedsforanstaltning, og når Willem van Oranje sejler til klappladsen for at deponere materialet fra havbunden, skal ledsagefartøjet foretage forskellige undersøgelser og sende opdateringer til mandskabet på det store fartøj.

Boskalis oplyser, at der skal holdes en sikkerhedsafstand på 200 meter til anlægsarbejdet, hvis man færdes på vandet.

Ligesom ved gravearbejdet på lavt vand har vi tilladelse til at arbejde i døgndrift. Hvis alt går vel, kommer denne fase af anlægsarbejdet til at vare otte-ti dage.

Stranden ved Gl. Ålbo er nu spærret på grund af anlægsarbejdet. Energinet har i samarbejde med Kolding Kommune udarbejdet en alternativ rute, og der er skilte på stranden.

Ny rute Gl Aalbo

Se video fra byggepladsen

På Baltic Pipes hovedside kan du se en video fra byggepladsen i Sdr. Stenderup. Projektleder Andreas Gjendal fortæller om den komplicerede proces, det er at trække gasrøret de fire kilometer på tværs af Lillebælt. 

 

Se videoen her

Abonnér på nyheder

Modtag besked direkte i din i indbakke, når der er nyt.