Nyt 132 kV elkabel mellem Amagerværket i København og Glentegård højspændingsstation i Gentofte - og en ny højspændingsstation på Nordhavn

Området omkring Nordhavn i København er i rivende udvikling. Der udvides med både boliger, erhverv og en krydstogtterminal. Med sådan en byudvikling følger naturligt et øget energiforbrug, og derfor er der brug for, at vi forstærker energiforsyningen mellem Glentegård Højspændingsstation i Gentofte og Amagerværket i København med et 132kV elkabel. Desuden opfører vi en ny højspændingsstation på Nordhavn. 

Strækningerne der indgår i dette projekt ses ovenfor.

Baggrund

Hovedstadsområdet er i vækst. Nye bydele skyder op, forbruget af strøm stiger i takt med, at flere sektorer bruger mere og mere strøm. Det gælder transportsektoren med flere og flere elbiler, ligesom varmeforsyningen i stigende grad bliver elektrificeret - og også i industrien spiller elnettet en stadig større rolle. 

For at sikre forsyningssikkerheden og for at levere grøn strøm til hovedstadsområdet skal elnettet forstærkes. Det sker blandt andet med en ny 132 kV forbindelse fra Glentegård Højspændingsstation i Vangede til Nordhavn og videre til Amagerværket. 

På Nordhavn bygger Energinet samtidig en ny højspændingsstation, som skal forsyne de nuværende og kommende bydele i Nordhavn, som i fremtiden vil huse mere end 35.000 beboere og knap 30.000 arbejdspladser.

Desuden skal højspændingsstationen levere landstrøm til krydstogtskibene på Oceankaj og Langelinie. Dermed får krydstogtskibene en mere miljørigtig og klimavenlig energiforsyning, når de er i havn. Allerede fra 2025 får krydstogtskibene landstrøm fra en midlertidig transformer, som det lokale energiselskab Radius etablerer.

Stationen skal forsynes af et 132kV elkabel fra Glentegården højspændingsstation i Gentofte samt et 132kV elkabel fra Amagerværket i København.

TIDSPLAN

Tidsplanen for projektet er under udarbejdelse.

SELVE ANLÆGSARBEJDET

Den strækning, som kablet skal følge, er valgt for at tage størst mulig hensyn til natur, miljø og mennesker herunder beboere og trafikanter i de områder, der berøres af anlægsarbejdet.

Der skal lægges 11 km elkablet på land, og her har vi valgt at underbore, i stedet for at grave. Med underboring kommer vi nemlig hurtigere igennem. Og retableringen er mindre omfattende (Se evt. illustration af underboring nedenfor).

Desværre kan vi dog ikke helt undgå støj og pladsgener, når vi laver anlægsarbejde. Dette projekt har en mailadresse, som du er meget velkommen til at skrive til, hvis du har spørgsmål eller kommentarer til projektet. Skriv til: kbh-el@energinet.dk

Underboring

underboring

Projektinformation

Forventes i drift