Energinet.dk byder 3100 nye kunder velkommen

I dag overtager Energinet.dk officielt opgaven med at udbetale pristillæg for miljøvenlig elproduktion til ejere af møller og værker

Pr. 1. oktober afregner Energinet.dk pristillæg for miljøvenlig elproduktion direkte til anlægsejerne. Energinet.dk har i mange år beregnet pristillæggets størrelse, mens netvirksomhederne har udbetalt pengene til anlægsejerne.

- Vi overtager opgaven med at afregne pristillæg for at gøre vejen mellem borger og myndighed så kort som mulig. Samtidig får vi en helt ny mulighed for at profilere os selv i befolkningen, siger afregningschef Morten Braae Nielsen, Måling og Afregning - El.

Mange oplysninger skal ind i systemet

For at kunne udbetale penge direkte til anlægsejerne skal alle personlige oplysninger om dem samles i vores afregningssystem PANDA og det overordnede administrative IT-system SAP. Derfor skal anlægsejerne oprettes som brugere i Selvbetjening. Her kan de validere de oplysninger vi har, og Energinet.dk sikrer dermed at pengene bliver udbetalt til den retmæssige ejer.
- Netvirksomhederne har udbetalt efter mange forskellige lokale aftaler og vidt forskellige datasystemer. Derfor har vi på nogle områder bogstavelig talt været nødt til at starte helt forfra. Alle anlægsejere er blevet oprettet som brugere af Selvbetjening, men skal selv logge sig på og godkende de oplysninger vi har om dem, før vi kan udbetale deres penge, forklarer Morten Braae Nielsen.

Baseret på kommunikation via internet

I dag, den 1. oktober, har kun 1236 ud af i alt godt 3100 anlægsejere logget sig på Selvbetjening. Det er noget færre end forventet. Det er nu tre uger siden Energinet.dk skrev ud til alle anlægsejere og bad dem om at oprette sig som brugere af Selvbetjening på vores hjemmeside.
 - Hvis ikke anlægsejerne opretter sig i Selvbetjening inden for den næste måned, kan vi blive nødt til at tilbageholde deres penge, forklarer Morten braae Nielsen.
Elektronisk kommunikation er sandsynligvis nyt for en del af den nye kundegruppe, men al kommunikation i projektet er baseret på at kunderne har adgang til internettet.
- Selvom det nok er nyt for mange af kunderne, er vi overbeviste om at vi via internettet kan give dem langt den bedste service, tilføjer Morten Braae Nielsen. Print  Abonner Tip en ven

Abonner på nyheder

Modtag besked direkte i din i indbakke, når der er nyt.