Kampagne har tidoblet besøg på Elpristavlen

Energinet.dk er sat i spidsen for en informationskampagne, der har til formål at oplyse danskerne om muligheden for frit valg af elleverandør. Kampagnen skal medvirke til en fortsat at udvikle og modne detailmarkedet, der har været præget af en lav mobilitet, særlig blandt el-kunder, der bruger under 100.000 kWh årligt.

Kampagnen blev skudt i gang den 1. januar, og allerede nu kan der aflæses en effekt af kampagnen, idet antallet af besøg på www.elpristavlen.dk er tidoblet. På Elpristavlen kan kunderne få overblik over deres muligheder på elmarkedet. I alt har der været 22.000 besøg på de fem dage kampagnen har varet, oplyser Dansk Energi, som ejer hjemmesiden.

Kampagnen består af spots på landsdækkende tv, webbannere på hjemmesider og artikler i magasiner og blade. Kampagnen kører i første kvartal af 2010. Et af målene er at løfte kendskabsgraden til Elpristavlen.dk fra de nuværende 13 procent til 35 procent.

- En effekt af kampagnen skulle også gerne være, at antallet af kunder, der skifter elleverandør, stiger endnu mere end det gjorde 2009, hvor omkring 150.000 kunder skiftede leverandør. En høj frekvens af leverandørskift anser Energinet.dk som en indikator for, at markedet er velfungerende, siger økonom Mads Lyngby Petersen, Energinet.dk.

Informationskampagnen er kun ét blandt flere initiativer, der skal skabe rammerne for et velfungerende detailmarked. Af andre tiltag, som Energinet.dk er involveret i, kan nævnes det fælles markedsregister Data-Hub, fortsat udvikling af Elpristavlen.dk, udrulning af fjernaflæste elmålere og forberedelse af et fælles nordisk detailmarked.

Abonner på nyheder

Modtag besked direkte i din i indbakke, når der er nyt.