Pressemeddelelse: 130 mio. kr. til energiforskning

Bestyrelsen i Energinet.dk har godkendt fordelingen af 130 mio. kr. til forskning og udvikling i 2007.

Fordelingen omfatter de såkaldte PSO-midler under ForskEL-programmet for miljøvenlige elproduktionsteknologier.

I alt er der modtaget ønske om PSO-støtte på omkring 600 mio. kr. til energiforskningsprojekter, og det faglige niveau i projekterne har været meget højt.

- Vi har i Energinet.dk i alt modtaget 106 projekter med ønske om PSO-støtte på omkring 600 mio. kr. Efter grundig evaluering hos det eksterne ekspertnetværk blev projekter for 265 mio. kr. indstillet til at modtage støtte. Ordningen rummer imidlertid kun 130 mio. kr. Energinet.dk er derfor i den privilegerede situation, at kun de allerbedste projekter er blevet prioriteret til støtte. Men det betyder desværre også, at ganske mange fremragende projekter vil modtage afslag inden jul, siger bestyrelsesformand Niels Fog, Energinet.dk.

Projekter omkring biomasse og affald samt brændselsceller får de største bevillinger.

- Prioriteringen er udtryk for, at vi ønsker at støtte forbedring af miljøforholdene på eksisterende teknologier. Desuden vil vi gerne støtte fremtidens teknologier, siger Niels Fog.

Energinet.dk har i 2007-programmet for første gang haft mulighed for at yde en særlig bevilling til et større konsortium. Det sker med en bevilling på 30 mio. kr. til projektet REnescience. Projektet handler om samtænkning og produktion af el og varme med biobrændstoffer til transportindustrien. I spidsen for konsortiet står DONG Energy.

- Af den samlede bevilling på 130 mio. kr. går 34 mio. kr. til demonstrationsprojekter. Vi kan se, at der er særligt behov for bevillinger til demonstrationsprojekter og glæder os over, at der ved fordelingen af Globaliseringsmidlerne ved Finanslovsaftalen er afsat 277 mio.kr. over fire år til demonstration af miljøvenlige elproduktionsteknologier. Vi vil aktivt arbejde for, at disse midler kan udmøntes på en måde, så der sker samtænkning med eksisterende energiforskningsprogrammer, siger Niels Fog.

Bestyrelsesformand Niels Fog, mobil 40 30 95 38.
Sektionschef Kim Behnke, Energinet.dk's sektion for Miljø og PSO-F&U, tlf. 76 22 44 08.