Pressemeddelelse:Danmarks største telt på byggeplads ved Fredericia

Danmarks største telt kan netop nu ses fra motorvejsstrækningen mellem Fredericia og Middelfart. Teltet er blevet rejst omkring Energinet.dk's kommende domicil, der opføres på en 16 hektar stor grund i Erritsø.

Teltet skal beskytte de konstruktioner i huset, som ikke tåler fugt. Projektchef Leif Christensen fra Hoffmann A/S, som er totalentreprenør på byggeriet, kan godt forstå, at folk kigger en ekstra gang, når de ser det store telt:

- Det er ret usædvanligt at pakke hele byggepladsen ind i et telt, men det giver en række fordele: Konstruktionerne i huset beskyttes mod fugt, og på den måde sikrer vi et godt indeklima i det færdige hus. Konstruktionen får lov til at blive godt tør inden der monteres gulve og lofter, og vi kan udføre mange opgaver i en anden rækkefølge end ellers, forklarer Leif Christensen.
Teltet bliver stående, indtil husets facader er lukket og tagdækningen tæt.

Byggepladsen på Tonne Kjærsvej 65 er daglig arbejdsplads for 100-150 håndværkere. Når Energinet.dk til december overtager bygningerne, samles alle medarbejdere tilknyttet hovedsædet for første gang under ét tag.

Alle samles i storrumskontorer
Det nye domicil bliver arbejdsplads for cirka 350 af virksomhedens næsten 500 medarbejdere. Samtidig kommer alle til at arbejde i storrumskontorer. En arbejdsform som gør, at informationerne flyder let mellem personer og afdelinger, ligesom omgivelserne indbyder til nytænkning og samarbejde på tværs. Indretningen kommer på den måde til at afspejle virksomhedens flade struktur og letter arbejdsgangen i det daglige. På hver kontoretage bliver der også separate møderum, stillerum samt kopi- og printrum.

Det samlede etageareal i domicilet bliver på 11.500 m2 fordelt på tre etager. Dertil kommer ca. 3.500 m2 kælder og en værkstedsbygning på ca. 3000 m2.

Energirigtigt byggeri
Myndighederne godkendte byggeriet før de nye skærpede energikrav til bygninger trådte i kraft, men Energinet.dk's nye domicil bliver opført efter det nyeste bygningsreglement. Det stiller særlige krav til valget af materialer og udformning, da bygningens energiforbrug skal reduceres med 20-30 procent i forhold til traditionelt byggeri.

- Det har haft stor betydning for valget af blandt andet lamper samt udsugnings- og køleanlæg, som er blandt de store energiposter, forklarer projektchef Jens Jørgen Rype, Energinet.dk.

Solcellepaneler langs bygningens facade mod syd supplerer bygningens strømforsyning. Samtidig er det med til at understrege, at det er et moderne domicil, der afspejler den teknologiske udvikling.

Kontorbygning med gårdhave
Arkitektfirmaet Hvidt & Mølgaard A/S har tegnet Energinet.dk's nye treetagers domicil, der blandt andet er kendetegnet af samspillet med det kuperede terræn på den 16 hektar store grund. Stueetagen, der rummer alle fælles funktioner som reception, kantine og møderum, følger det stigende terræn. Trapper mellem de forskellige niveauer giver en naturlig inddeling af det store atrium under glastaget.

- Terrænforskellene giver et meget spændende rum og er med til at give huset karakter. Det store atrium bliver husets naturlige samlingssted og gør huset meget levende, forklarer Henrik Aabye, sagsarkitekt hos Hvidt & Mølgaard A/S. Oliventræer og vandbassiner i atriet er med til at binde det udendørs og indendørs miljø sammen.

- Jeg synes, vi har fået lavet et meget veldisponeret hus i velafprøvede materialer, som er nemme at vedligeholde. Det er helt sikkert af interesse for andre, tilføjer Henrik Aabye. Han er overbevist om, at Energinet.dk's nye domicil vil give inspiration til andre kontorbyggerier.

Billedtekst: Teltet beskytter materialerne i huset mod fugt og gør det muligt for håndværkerne at begynde på det indendørs arbejde, før taget er lagt. (Foto: Niels Nyholm.)

For yderligere oplysninger kontakt:
Projektchef Jens Jørgen Rype, Energinet.dk, tlf. 23 33 85 24
Projektchef Leif Christensen, Hoffmann A/S, tlf.60 12 37 25