Pressemeddelelse: Elhandelskapaciteten over tysklandsgrænsen øges markant i 2011

De to systemansvarlige selskaber Energinet.dk i Danmark og E.ON Netz GmbH i Tyskland vil i fællesskab øge elhandelskapaciteten mellem de to lande.

Selskaberne har netop indgået en aftale - Letter of Intent - om at øge kapaciteten med 30 pct. inden 2011. Projektet er prioriteret af EU, idet EU gennem TEN-studiet har udpeget den dansk-tyske grænse til at være en af de mest markante flaskehalse i el-infrastrukturen i Europa.

"Den ekstra kapacitet vil være til rådighed for elmarkedet, når vi har udbygget nettet i Schleswig-Holstein i Nordtyskland og forbindelserne i Denmark”, siger Martin Fuchs, adm. direktør i E.ON Netz.

I februar 2007 blev overføringskapaciteten på de elektriske forbindelser mellem Jylland og Nordtyskland øget fra 800 til 950 MW i nordgående retning og fra 1.200 til 1.500 MW i sydgående retning.

Energinet.dk og E.ON Netz er nu i gang med at forberede 2. og 3. fase i udvidelsesprojektet:

I 2011 ventes kapaciteten øget til 1.500/2.000 MW i nord-/sydgående retning. Forskellen skyldes reservationer til den nødvendige reservekapacitet og begrænsninger i nettet.

De to systemansvarlige selskaber vil desuden arbejde på yderligere at øge overføringskapaciteten til 2.500 MW i begge retninger fra omkring 2017.

"Både Energinet.dk og E.ON Netz har som systemansvarlige selskaber på grænsen mellem de store elmarkeder i Nordel- og UCTE-områderne begge forpligtet sig til at udvikle elnettene effektivt med udgangspunkt i markedernes behov og inden for de overordnede rammer for EU's indre marked for el", siger Peder Ø. Andreasen, adm. direktør i Energinet.dk.

Udvidelsen af handelskapaciteten over tysklandsgrænsen vil ske under forudsætning af de respektive myndigheders godkendelse.

Energinet.dk: Peder Ø. Andreasen, adm. direktør, tlf. 76 22 41 50
E.ON Netz GmbH: Dr. Christian Schneller, adm. direktør, tlf. +49 921 915-4030