For frste gang

For første gang skal elbiler være reserve for elnettet

Elbilers batteri kan også bidrage til at sikre balance i et grønnere elnet. Energinet.dk deltager i et pilotprojekt med bl.a. DTU og Frederiksberg Forsyning

Elbiler skal fra i dag for første gang levere strøm til det danske elnet.

Energinet.dk deltager sammen med bl.a. DTU og Frederiksberg Forsyning i et pilotprojekt, hvor den strøm, der er på ti af forsyningsselskabets elbilers batteri kan sælges på elmar-kedet og dermed også fungere som reserve og backup i de timer, hvor der eksempelvis ikke er meget vindmøllestrøm eller timer med stort forbrug.

 
- Elbilers batteri kan også bidrage, når vi skal balancere elnettet i fremtiden. Derfor er det vigtigt at teste af og få lavet nogle markedsrammer, så det er muligt for f.eks. Frederiksberg Forsyning at sælge strøm på elmarkedet fra elbiler. Vi skal have fundet det rigtige setup til at elbiler i fremtiden kan bidrage med fleksibilitet til elsystemet , siger Christina Plum, økonom, i Energinet.dk’s afdeling for Systemydelser.
 
På sigt er det meningen, at Frederiksberg Forsyning skal have 30 biler med i projektet.
 
Mere vind og sol kræver, at alle teknologier bidrager med fleksibilitet
Danmarks elsystem har allerede i dag store mængder sol og vindmøllestrøm, og vi får endnu mere fremover. I 2020 vil over halvdelen af vores strøm komme fra vind, og mere vil komme til i årene derefter. Det betyder, at der er timer med meget stor produktion og timer med meget lav produktion. Det kræver at nye teknologier bidrager med fleksibilitet til at sikre strøm i stikkontakterne.
 
Nye teknologier og gamle regler
Men nye teknologier passer ikke nødvendigvis ind i det eksisterende regelsæt. De nuværende regler er groft sagt lavet ud fra en produktion, der primært kommer fra kraftværker. Altså en tid, hvor produktionen hver dag, og hver time blev tilpasset til det forventede forbrug. I fremtidenskal både produktion og forbrug bidrage med fleksibilitet. Derfor kommer batterier, elektriske varmepumper og andre former for fleksibelt forbrug til at spille en større rolle. 
 
Elbiler er først og fremmest et transportmiddel, og elbilers batteri kan ikke løse alle pro-blemer, hvis der opstår dagevis uden vind, men de er smarte, fordi de med kort varsel kan være reserve i få minutter eller få timer, hvor elnettet har brug for ekstra strøm for at være i balance. 
 
I pilotprojektet vil Energinet.dk sammen med markedsaktørerne teste og udvikle de nuværende og fremtidige krav for levering af automatiske reserver. For Energinet.dk er det vigtigt, at der både bliver nogle rammer, som kan udnytte fremtidens muligheder, som ligestiller alle teknologier så flest mulige kan deltage, og skabe fleksibel elproduktion og fleksibelt forbrug.
 
Om projektet
DTU og Nuvve står bag Parker projektet i Frederiksberg Forsyning.
De undersøger mulighederne for aggregering af elbiler – altså at pulje elbiler, så de kan agere som en fælles enhed på nettet.
De samarbejder med bilproducenten Nissan og er nu de første i Danmark til at levere primær reserve (FCR) fra elbiler.
 
Ud over Parkerprojektet er Energinet.dk også del af tre andre projekter om fremtidens markedsrammer. I dem deltager EnergyCool og EConGrid, EnergiDanmark og Insero og NeoGrid.

Abonner på nyheder

Modtag besked direkte i din i indbakke, når der er nyt.