Aktørsupport - det hjælper vi med
Hos Energinet ønsker vi, at det skal være nemt at være og blive aktør på balancemarkedet, uanset om man er balanceansvarlig (BRP) eller systemydelsesleverandør (BSP). Derfor har vi etableret et team dedikeret til håndtering af henvendelser fra balanceansvarlige og systemydelsesleverandører. På denne side finder I et overblik over de services, som vores aktørsupport overordnet kan hjælpe med.
Aktørsupport Servicekatalog
Administration af aktørdata
Har I behov for at få ændret i jeres stamdata og/eller kontaktoplysninger, så sørger Aktørsupport for det.
Oprettelse som balanceansvarlig
For at blive registreret som balanceansvarlig, skal man gennemgå en struktureret proces. I processen hjælper Aktørsupport med:
- Kreditvurdering
- Udstedelse af EIC kode
- Oprettelse i relevante systemer
- Offentliggørelse af balanceansvar på Energinets hjemmeside
- Håndtering af kontrakt(er)
- Indgåelse af startdato i samarbejde med eSett
Yderligere krav og en beskrivelse af selve processen findes her.
Oprettelse som systemydelsesleverandør
For at blive registreret som systemydelsesleverandør, skal man gennemgå en struktureret proces. I processen hjælper Aktørsupport med:
- Kreditvurdering
- Udstedelse af EIC kode
- Oprettelse/registrering i relevante systemer
- Håndtering af kontrakt
- Registrering på de ønskede markeder (systemydelser)
Yderligere krav og en beskrivelse af selve processen findes her.
Ophør af balanceansvar
Ønsker du at opsige din balanceansvarsaftale, skal dette meldes til eSett, DataHub og Aktørsupport (electricitymarket@energinet.dk). I processen hjælper Aktørsupport med:
- Nedlukning i relevante systemer
- Koordinering af ophørsdato med eSett
Ophør som systemydelsesleverandør
Ønsker du at opsige din aaftale som systemydelsesleverandør, skal dette meldes til eSett og Aktørsupport (electricitymarket@energinet.dk). I processen hjælper Aktørsupport med:
- Nedlukning i relevante systemer
- Koordinering af ophørsdato med eSett
Brugeradministration Electricity Market Service
Ønsker du at:
- Tilføje
- Redigere
- Slette
en bruger på Electricity Market Service, kontakt Aktørsupport (electricitymarket@energinet.dk).
Brugeradministration Selvbetjeningsportalen
Ønsker du at:
- Tilføje
- Redigere
- Slette
en bruger på Selvbetjeningsportalen, kontakt Aktørsupport (electricitymarket@energinet.dk).
Adgang til systemydelser
Ønsker du som balanceansvarlig eller systemydelsesleverandør at levere nye og/eller andre systemydelser, så sørger Aktørsupport for:
- Oprettelse i relevante systemer
- Koordinering med relevante parter
- Koordinering af evt. test
Tilføjelse af nyt værk til portefølje
I forbindelse med at I får tilføjet et nyt værk til jeres portefølje, sørger Aktørsupport for:
- Registrering i relevante systemer
- Koordinering af startdato
Bemærk at nye værker altid skal meldes til DataHub, ligesom de skal prækvalificeres. Yderligere information om prækvalificering findes her.
Skift af værk mellem aktører
Skal et værk skifte balanceansvar fra en aktør til en anden, sørger Aktørsupport for:
- Registrering i relevante systemer
- Koordinering af start-/slutdato med begge parter
Bemærk at skift af værk altid skal meldes til DataHub af den aktør, som overtager værket.
Ved spørgsmål
Har du spørgsmål til ovenstående processer, områder eller øvrige spørgsmål, kontakt Aktørsupport (electricitymarket@energinet.dk).
Vil du have seneste nyt om systemydelser i din indbakke?
Så tilmeld dig Energinets nyhedsbrev om systemydelser.
Kontakt Aktørsupport
I er altid velkomne til at kontakte Aktørsupport med spørgsmål af enhver art på electricitymarket@energinet.dk.